BIBLIOGRAFIA APORTADA POR CARMEN RODRÍGUEZ

Historia museos-exposiciones

———. Histoires de Musée. Catalogue de l’Exposition. Paris: Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, 23 juin-13 octobre 1989.

———. La jeunesse des Musées. Les Musées de France au XIXè siécle. Catalogue de l’Exposition, Musée d’Orsay, Paris, 7 février-8 mai, 1994. (*)

———. Els Límits del Museu-Los límites del museo. Barcelona: Fundació Antoni Tàpies, 1995.

———. L'Art de l'exposition : Une documentation sur trente expositions exemplaires du XXe siècle. Paris: Editions le Regard, 1998. (*)

Bazin, G. Le temps des musées. Liège: Desoer, 1967.

Bennett, T. The Birth of the Museum. London: Routledge, 1995.

Davis, D. The Museum Transformed. Design and Culture in the Post-Pompidou Age, New York: Abbevile Press, 1990.

Findlen, Paula. Possessing Nature: Museums, Collecting, and Scientific Culture in Early Modern Italy. Studies on the History of Society and Culture , Nº 20. Berkeley: University of California Press, 1994. (*)

Guasch, Anna Maria. El arte del siglo XX en sus exposiciones. 1945-1995. Barcelona: Ediciones del Serbal, 1997.

Hudson, Kenneth. A Social History of Museums. London: MacMillan, 1975.

Impey, O.-Macgregor, A. (eds.). The Origins of Museums: the Cabinets of Curiosities in sixteenth and seventeenth Century Europe. Oxford: Oxford University Press, 1985.

Lorente, Juan Pedro. Los museos de arte contemporáneo. Noción y desarrollo histórico. Gijón: ediciones Trea, 2008. (*)

Lugli, A. Naturalia et Mirabilia, Les cabinets de curiosité en Europe. Paris: Adam Biro, 1998.

McClellan, Andrew. Inventing the Louvre: Art, Politics, and the Origins of the Modern Museum in Eighteenth-Century Paris. University of California Press, 1999. (*)

Maleuvre, Didier. Museum memories. History, Technology, Art. Stanford CA: Stanford University Press, 1999. (*)

Pomian, Kristof. Collectionneurs, amateurs et curieux. Paris: Gallimard, 1987.

Schaer, R. L'invention des musées. Paris: Gallimard, 1993. (*)

Schlosser, J. von. Las cámaras artísticas y maravillosas del Renacimiento tardío. Madrid: Ed. Akal, col. Akal Universitaria, 1988. v.o. Die Kunst und Wunderkammern der spätrenaissance, München, 1923. (*)

Staniszewski, Mary Anne. The Power of Display: A History of Exhibition Installations at the Museum of Modern Art. Cambridge, Massachusetts, London: The MIT Press, 2001. (*)

Weil, S. A Cabinet of Curiosities. Inquiries into Museums and their Prospects. Washington D.C.: Smithsonian, 1995.

Museología. Museografía

———. L'Oeuvre et son accrochage, Cahiers du MNAM, núms.17-18. Paris: Ed. du Musée National d’Art Moderne, 1986. (*)

———. Vagues. Une anthologie de la nouvelle muséologie. París: Éditions mnes, 1992-1994. (2 vols). (*)

Barker, Emma. Contemporary Cultures of Display. Art and Its Histories Series. Yale: Yale University Press, 1999.

Cauman, Samuel. The living museum, experiences of an art historian and museum director: Alexander Dorner. With an introduction by Walter Gropius. New York: New York University Press, 1958.

Greenberg, R.-Ferguson, B.-Nairne, S. Thinking about exhibitions. London: Routledge, 1996. (*)

Petersen, Ad. Sandberg, Typographer and Museum Pioneer: Graphic Design in the Netherlands 2. 010 Uitgeverij, 2003.

Preziosi, Donald-Farago, Claire (eds). Grasping the World: The Idea of the Museum. Burlington: Ashgate Publishing, 2004. (*)

Rivière, G.H. La muséologie selon Georges Henri Rivière, Paris : Dunod, 1989. Versión en castellano: La Museologia. Madrid: Akal, col. Arte y Estética, 1993.

Sherman, Daniel J.-Rogoff, Irit (eds). Museum Culture. Histories, discourses, spectacles. London: Routledge, 1994.

Vergo, Peter. The New Museology. London: Reaktion Books, 1989.

Teoría y Crítica

Adorno, Theodor W. Prismen. Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 1955. Versión en francés: Prismes. Critique de la Culture et de la Societé. Payot, Paris, 1986. (*)

Barthes, Roland. "Las láminas de la enciclopedia". v.o. “Imagen, razón, sinrazón”, en El universo de la enciclopedia, 130 láminas de la enciclopedia de Diderot y D’Alembert, Libraires Asocies, 1964. (En El grado cero de la escritura. Seguido de Nuevos Ensayos Críticos. Ed. Siglo XXI, Argentina, 1973.) (*)

———. La torre Eiffel (1964). Barcelona: Paidós Comunicación, 2001. (*)

Crimp, Douglas. On Museum’s Ruins. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1993.

Dagonet, François. Le Musée sans fin, Le Creusot-Seyssel: Ed du Champ Vallon, 1984.

Damish, Hubert. "La notion de musée". La memoria esposta-La mémoire exposée. Esposizioni e musei. Nuovi Argomenti 20, Paris: Istituto Italiano di Cultura. 1986. (*)

Déotte, Jean-Louis. Le Musée. L’origine de l’esthétique. Paris: L’Harmattan, 1993. (*)

———. Oubliez! Les Ruines, L’Europe, Le Musée. Paris: L’Harmattan, 1994. (*)

Clair, Jean. "La fin des musées?", L'Art vivant num. 24, 1971.

———. La paradoxe du conservateur. Caen: L’Echoppe, 1988.

———. Élevages de poussière. Beaubourg vingt ans après. Paris: L’Échoppe, 1992.

Foucault, Michel. Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI ed. México, 1968. v.o. Les mots et les choses. Une archéologie des sciences humaines. Paris: Gallimard, 1966. (*)

———. La arqueología del saber. Madrid: Siglo XXI, 1969. v.o. Archéologie du savoir. Paris: Gallimard, 1969. (*)

Guidieri, Remo. Chronique du neutre et de l'auréole. Paris: E.L.A. La Différence, 1992.

Lévi-Strauss, Claude. El pensamiento salvaje. México: Fondo de Cultura Económica, 1964. v.o. La pensée sauvage. París: Plon, 1962. (*)

Malraux, André. "Le musée imaginaire". Les Voix du Silence. Paris: Nouvelle Revue Française. Gallimard, 1951. Reedición: Écrits sur l'art (Oeuvres complètes, IV-V). Bibliothèque de la Pléiade. París: Gallimard, 2004. (*)

O’Doherthy, Brian. Inside the White Cube. The Ideology of the Gallery Space. Santa Mónica-San Francisco: The Lapis Press, 1984. (*)

Perec, George. Pensar, clasificar. Barcelona: Gedisa, 2001. v.o. Penser, Classer. París: Hachette, 1985. (*)

Quatremère de Quincy. Lettres à Miranda sur le déplacement des monuments de l’Art de l’Italie (1796)

———. Considérations morales sur la destination des ouvrages de l’art (1815)

Riegl, Aloïs. El culto moderno a los monumentos. Madrid: La Balsa de la Medusa, ed. Visor, 1987. v.o. Der moderne Denkmalkultusm. Sein Wesen und seine Entstehung. Viena y Leipzig: 1903.

Salles, Georges. Le Regard, Paris: Plon, 1939. Reedición: Réunion des Musées Nationaux, Paris, 1992.

Szeemann, Harald. Écrire les expositions. Bruxelles: La lettre volée, 1996. (*)

Valéry, Paul. “Le problème des musées”. Le Gaulois, 4 de abril de 1923. «El problema de los museos». Piezas sobre arte. Madrid: Visor, 1999; col. La balsa de la Medusa. (*)

Zunzunegui, Santos. Metamorfosis de la mirada. El museo como espacio del sentido. Sevilla: Ed. Alfar, colección Semiótica y crítica nº6. 1990. (*)

Artistas: escritos-monografías-exposiciones

———. The International Surrealist Exhibition. Catalogue. New Burlington Galleries, Burlington Gardens, London, June 11th to July 4th 1936.

———. Exposition Internationale du Surréalisme. Galerie Beaux-Arts, janvier-fevrier, Paris, 1938.

———. Exposition Internationale du Surréalisme. Galerie Daniel Cordier, Paris, 1959-1960.

———. L'oeuvre et son accrochage. París: Cahiers du MNAM núm.17-18, 1986.

———. Kurt Schwitters. Catalogue de l’Exposition. Paris: Editions du Centre Pompidou. Centre Georges Pompidou, 24 novembre 1994-20 février 1995.

———. Claes Oldenburg. An Anthology. New York: Guggenheim Museum-National Gallery of Art, 1995.

———. Constantin Brancusi. 1876-1957. Catalogue de l’Exposition. Paris: Editions du Centre Pompidou. Centre Georges Pompidou, 14 avril-21 août 1995.

———. Frederick Kiesler. Artiste, Architecte. Monographie. Paris: Centre Georges Pompidou, 3 julliet-21 octobre 1996.

———. L’art de l’exposition. París: Éditions du regard, 1998. (*)

Altshuler, Bruce. The avant-garde in exhibition. New art in the 20th century. New York: Harry Abrams publishers, 1994. (*)

Altshuler, Bruce. Salon to Biennial. Exhibitions That Made Art History, Volume I: 1863-1959 London: Phaidon Press Inc., 2008. (*)

Battcock, Gregory. Minimal Art. A critical Anthology. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1968. Reprint: 1995.

Bogner, Dieter-Kittelmann Udo (eds). Friedrich Kiesler: Art Of This Century. Ostfildern: Hatje Cantz Publishers, 2003. (*)

Bronson, A.-Gale, P. (eds.). Museums by artists. Toronto: Art métropole, 1983.

Buren, Daniel. Les Écrits. 1965-1990. Bordeaux: Capc. Musée d’Art Contemporain de Bordeaux, 1991; 3 vol.

Guggenheim, Peggy (ed). Art of this century. New York: Arno Press, 1942.

Judd, Donald. Écrits. 1963-1990. Paris: Daniel Lelong Éditeur, 1991.

Lissitzky, El. Russia. An Architecture for World Revolution. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1984. v.o. RuBland, Die Rekonstruktion der Architektur in der Sowjetunion, Viena: Verlag Anton Schroll & Co., 1930.

Malévitch, Kasimir. “Ou mouzéïé”, en Iskousstvo Kommuny, núm. 12, del 23 de enero 1919. Traducido al francés: Écrits. París: Editions Ivrea, 1996.

Mondrian, Piet. “An International Museum of Contemporary Art” (1931). En Writings. v.o. "Un musée contemporain international".

Richter, Hans. Dada. Art et anti-Art. Témoins et témoignages. Bruxelles: Ed de la Connaissance, 1965.

Robbins, David (ed). El Independent Group: la Postguerra Británica y la Estética de la Abundancia. Valencia: IVAM-Centre Julio González, 1990. (*)

Schwitters, Kurt. Manifestes théoriques et poétiques. Paris: Editions Ivrea, 1994.

Arquitectura-exposiciones universales-pasajes

———. Revista Mouseion. Paris: Office International des Musées, 1929-1980.

Aloi, Roberto. Esposizioni, Architettura, Allestimenti, Milano: Hoepli, 1960.

Aloi, Roberto. Musei, architettura e tecnica. Milano: Hoepli, 1962.

Basso, Luca. Il museo moderno. Architettura e museografia da Perret a Kahn. Milano: Lybra Immagine, 2005. (*)

Hautecoeur, Louis. Architecture et aménagement des musées, 1934. Reedición: Paris: Réunion des Musées Nationaux, 1993. (*)

Geist, J.F. Le passage. Un type architectural du XIXè siècle. Liège: Pierre Mardaga ed. 1989. En inglés: Arcades: The History of a Building Type. Cambridge-Massachussets: MIT Press, 1983.

Van Wesemael, Pieter. Architecture of instruction and delight. A socio-historical analysis of world exhibitions as a didactic phenomenon (1798-1851-1970). Rotterdam: 010 publishers, 2001.

Wigley, Mark. White walls, designer dresses. The fashioning of modern architecture. Cambridge, Massachussets, London, England: MIT Press, 1995.

Benjamin, Walter:

Benjamin, Walter. Libro de los pasajes. Madrid: Akal, 2005. v.o. Das Passagen-Werk. 1927-1929 y 1934-1940. (*)

Benjamin, Walter. Dirección única. Madrid: Alfaguara, 2002.

Benjamin, Walter. Je déballe ma bibliothèque. París, Rivages, 2000. (*)

Benjamin, Walter. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Itaca, 2003. v.o. Das Kunstwerk im Zeitalter seiner tecnischen Reproduzierbarkeit, 1936.

Benjamin, Walter. Obra completa. Madrid: Abada editores, 2006. (*). De momento, han editado 3 volúmenes.

Sobre Walter Benjamin:

Buck-Morss, Susan. Dialéctica de la mirada. Walter Benjamin y el proyecto de los pasajes. Madrid: Ed. Visor, 1996. v.o. The Dialectics of Seeing. Walter Benjamin and the Arcades Project. Cambridge, Massachusetts, London: The MIT Press, 1989. (*)

Panoramas-sistemas visuales:

Bentham, Jeremy. El Panóptico. (1822), en Foucault, M. El ojo del Poder. Madrid: Ed. de la Piqueta, 1979.

Comment, Bernard. The panorama. London: Reaktion Books, 1999. (*)

Crary, Jonathan. Las técnicas del observador: visión y modernidad en el siglo XIX. Murcia: Cendeac, 2008. v.o. Techniques of the Observer on Vision and Modernity in the Nineteenth Century, Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1992.

———. Suspensiones de la percepción. Atención, espectáculo y cultura moderna. Madrid: Akal, 2008. v.o. Suspensions of Perception: Attention, Spectacle, and Modern Culture, Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2001.

*Crary tiene una página web: "Origins of modern visual culture". http://www.learn.columbia.edu/mvc/

Dubbini, Renzo. Geografie dello sguardo : Visione e paesaggio in eta moderna. Torino: Giulio Einaudi editori, 1994.

———. "Il fiume e le città," Casabella 54, (572); Oct. 1990; pp. 26-29.

———. "Panorami metropolitani-metropolitan panoramas," Ottagono 93; december, 1989; pp. 97-109.

———. "Vedute e panorami: Rappresentazioni di paesaggi e città-views and panoramas: Representations of landscapes and towns," Lotus International 52, (1986); pp. 98-111.

Kracauer, Siegfried. The mass ornament: Weimar essays. Cambridge: Harvard University Press, 1995. Traducción. Estética sin territorio. Murcia: Colegio Oficial De Aparejadores Y Arquitectos Tecnicos, 2006.

Oettermann, Stephan. The panorama: History of a mass medium. New York: Zone Books, 1997. (*)

Rodríguez, Carmen. “La consciència panoràmica”, en Carreras, Carles-Moreno, Sergio (eds). Llegint pedres, escrivint ciutats. Unes visions literàries de les ciutats. Lleida: Pagès Editors, 2009.

Stafford, Barbara Maria. Devices of wonder: From the world in a box to images on a screen. Los Angeles: Getty Research Institute, 2001. Catálogo exposición J. Paul Getty Museum, Nov. 13, 2001 - Feb. 6, 2002. (*)

No hay comentarios: